X
تبلیغات
تابلوهای نفیس نقاشی
آشنایی با هنر نقاشی

در قرن 18 بر خلاف شیوه هنر زینتی روکوکو شیوه هنری جدیدی مورد توجه قرار گرفت تحت عنوان نئوکلاسی سیسم . اشتیاق به نظم و انضباط ، هماهنگی رنگ و نور و سایه پردازی های دقیق از خصوصیات این شیوه محسوب می شد . حفاری های پومپئی و هرکولانیوم در سال 1784 را یکی از عوامل به وجود آمدن نئوکلاسی سیسم می دانند ،در نتیجه این حفاری ها علاقه به باستانشناسی و گرد آوری عتیقه اوج گرفت بطوریکه در اندک مدتی موجب پرستش دوباره ارزشهای باستان شد . آثار دو هنرمند فرانسوی به نام ژاک لویی داوید 1748 – ۱۸۲۵ و شاگردش ژان دومینیگ انگر 1780 – 1867 بهترین نمونه های نئو کلاسی سیسم می باشد . یکی از تابلوهای ارزشمند دوره کلاسی سیسم نو ، سوگند هوراس می باشد که کشیدن آن در سال 1785 به اتمام رسید و به عنوان زیباترین تابلو نقاشی قرن شناخته شد . درباره این تابلو چنین نقل شده است : سوگند هوراس یکی از بزرگترین پیروزی ها در تاریخ هنر است .

ترکیب بندی و آرایش فیگورها دقیقا بر اساس نسبت های طلایی و اصول هندسی همانند آثار دوره رنسانس ترسیم شده است . آرایش صحنه بر ترکیبات مثلثی استوار است و حدکتهای هماهنگ خطوط و فرم ها با هم پیوندی دقیق و محکم بر قرار نموده است. یکی دیگر از موارد قابل ذکر ، نحوه تابش نور و سایه روشن ها

که تعادل فضا های مثبت و منفی را فراهم می کند.

داوید با به وجود آوردن تابلوهای خود عملا بر شیوه روکوکو خط بطلان کشید و به جای هنر زینتی و اشرافی هنری ارائه داد که پاک ، الهام بخش و آموزش دهنده بود. به همین علت در خطابیه ای می گوید : هر یک از ما به خاطر استعدادهایی که از طبیعت اخذ کرده در برابر ملت مسئول است . دولاکروا نقاش رومانتیک وی را – ژاک لویی داوید – پدر مکتب های نوین نامیده است .

ژان لویی داوید  


نوشته شده در تاريخ پنجشنبه بیست و ششم اسفند 1389 توسط مهدی

نوشته هایی که از نظر خوانندگان محترم می گذرد شامل مهمترین سبکها و و روشهای نقاشی است که در جهان هنر بوجود آمده و نگارنده سعی نموده تا هر هر یک از سبکهای نقاشی را به اختصار به اختصار معرفی و با ارائه برخی از آثار مهم و معروف هنرمندان نامی جنبه های فنی و تخصصی این هنر را معرفی بنماید و خواننده را با تحولات هنری هنری زمانه آشنا سازد .

برای برسی تاریخ هنر نقاشی ضروری می نماید که کار را با بررسی آثار مشکوفه و شناخته شده نقاشی کهن آغاز و پس از نگرشی بر آفریده های دوران مختلف مبحث را در دوران معاصر ختم نماییم.  

                                                 رنسانس  

رنسانس عنوان دوره ای در تاریخ معماری و هنر است که در اوایل قرن 15  در ایتالیا آغاز شد و تا قرن 18  رواج داشت . انسانگرایی و فرد گرایی آرمانهای اصلی نهضت هنری رنسانس محسوب می شوند . تکیه هنرمندان بیشتر به جنبه های مادی خصوصا انسان معطوف گردید . تحولات هنری دوره رنسانس به سه مرحله تقسیم شده است :

ا- حدود 1420- 1500 م که در فلورانس آغاز گردید . مرکز اصلی آن فلورانس - مبلان و ونیز است .

2- حدود 1500 - 1580 م که دوران اعتلاء یا دوره کلاسیک نامیده شده و مرکزیت آن شهر رم  است .

3- 1580 - 1780 م گه که دوره سبکهای باروک و روکوکو است.

پایه های نقاشی این عهد توسط هنرمند ایتالیایی جیوتو بنا گردید . وی نخستین هنر مندیست که عملا بر اهمیت فرد در رابطه با حوادث جهان واقع تاکید می نماید .

هنرمندان بزرگ در صفحه تاریخ نقاشی

بوتی چلی : 1445 – 1510

لئوناردو داوینچی : 1452 – 1519

میکل آنژ : 1475 – 1564

رافائل  : 1482 – 1520

                                                     باروک

آثار نقاشی دوره شکوفایی رنسانس بر اساس اصلی دقیق ترسیم می شدند این اصل عبارت بود از بنا کردن همه عناصر شکل دهنده تابلو بر اساس مثلث یا هرم بارعایت کردن این اصل ساختمان تابلو از استواری و ایستایی ویژه برخوردار می شد از ابتدای این قرن هفدهم در مقابل این اندیشه – اندیشه دیگری برای بررسی ترکیب بندی تابلو مرسوم شد . هنرمندان بجای روش عقلانی منطبق شده بر ریاضیات آزادی عمل بیشتری برای خود قرار دادند و بصورت غریزی و گاهی حتی سمبلیک نبوغ خود را به معرض نمایش در آوردند. از خصوصیات مهم باروک می توان به آزادی شکل ، فرم  و افراد در تزئین اثر نام برد .

نقاشان دوره باروک

کاراواجیو : 1573 – 1610

فرانس هالس : 85/1580 – 1626

رامبراند : 1606 – 1669

نیکولا : 4/1593 – 1665

کلود لورن : 1600 -1682

ژرژ دلاتور : 1593 – 1652

                                                     روکوکو

رو کوکو به معنی قلوه سنگهایی که با آن غارهای مصنوعی را تزئین می کردند . روکوکو بر خلاف مفهوم لغوی اش هنر اشرافیت است و طبقه مرفه جامعه ، صاحبان و سفارش دهندگان اصلی این هنر محسوب می شدند . پرده ها و قالب های پر نقش و نگار تالارهای پذیرائی ، تزئینات اغراق آمیز قسمتهای داخلی سالن هاو تمایل به تصاویر عریان از خصوصیات هنر روکوکو می باشد.

ژان اونوره فراگونار : 1732 – 1806

ژان باتیست سیمون شاردن : 1699 – 1779   

                 لئوناردو داوینچی

لئوناردو داوینچی

 


نوشته شده در تاريخ چهارشنبه بیست و پنجم اسفند 1389 توسط مهدی

ونسان ونگوگ


نوشته شده در تاريخ یکشنبه بیست و دوم اسفند 1389 توسط مهدی
    

اسلایدر

دانلود فیلم